تداوم رشد قیمت‌های جهانی


: 474

افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد و حتی صادرات از اوکراین و نیز پیام سازمان ملل برای صادرات نهاده‌های تولیدی روسیه هم بر کاهش قیمت‌ها تأثیر چندانی نداشته است.

در حالی که طی ماه‌های گذشته روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی ادامه یافت و بر اساس گزارش بلومبرگ طی دو سال گذشته 200 درصد شاهد رشد قیمت گندم و ذرت بوده‌ایم، به نظر می‌رسد همچنان توقفی در این افزایش‌ها وجود ندارد.

امروز نیز در بازارهای جهانی قیمت دانه‌های روغنی افزایش قیمت زیادی داشت. دانه روغنی سویا 10.25 دلار رشد قیمت داشت. گیاه روغنی کانولا هم از قافله افزایش قیمت‌ها عقب نماند و 2.3 دلار رشد قیمت را تجربه کرد.

امروز روند افزایش قیمت در سایر کالاهای اساسی موج می‌زد، به طوری که ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود با یک دلار افزایش هر بوشل از این محصول به قیمت 678 دلار و 25 سنت معامله شد.

در گروه دام هم بازارهای جهانی افزایش قیمت را تجربه کرد و دام پرواری 33 سنت نسبت به روز گذشته رشد کرد.

به گزارش فارس، تغییرات آب و هوایی و محدود بودن منابع تولید در مقابل رشد روزافزون جمعیت فشار تقاضا را بر محصولات غذایی بیشتر کرده است. این فشار پس از شیوع بیماری  کرونا  افزایش یافت؛ چراکه طی دو سال درگیری دنیا با این بیماری نوپدید اختلال عرضه در بازارهای جهانی شکل گرفت. محصولات کشاورزی و غذایی با محدودیت عرضه شد، حتی خیلی از کشورها صادرات خود را متوقف کردند ضمن اینکه پروتکل‌های شدید بهداشتی بر مبادلات غذایی اعمال شد و همه اینها باعث فزونی تقاضا بر عرضه شد.

جنگ روسیه و اوکراین شکل گرفت و در کنار عامل قبلی فشار عرضه را بیشتر کرد. این دو کشور که 30 درصد غلات جهان را تامین می‌کنند، نتوانستند صادرات خود را از بندر  دریای سیاه  به طور کامل انجام دهند. اخیرا میانجیگری  ترکیه  و حضور سازمان بین‌الملل باعث توافق بین روسیه و اوکراین برای صادرات محصولات اساسی اوکراین شد. این اقدام تا حدودی بازار را متعادل کرد اما همچنان افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

روز گذشته هم سازمان بین‌الملل اعلام کرد که اجازه صادرات نهاده تولیدی روسیه را خواهد داد و باید در روزهای آینده ببینیم که این رویکرد جدید چه تأثیری در بازار خواهد گذاشت.